Kuuluvuusongelmia - tee ilmoitus Traficomille!

Kuuluuko huonosti - pätkiikö yhteys? Eikö löydy kenttää? Tee ilmoitus Traficomille!
Traficom tarvitsee osoitekohtaisia tietoja voidakseen valvoa viestintäpalvelujen saatavuutta. Kaikki kuuluvuusongelmista virastolle tulleet asiakasyhteydenotot käsitellään tapauskohtaisesti

Kannonkosken kunnassa selvitettiin kesällä 2024 tehdyllä kyselyllä matkapuhelinverkon kuuluvuuteen liittyviä ongelmia. Tulokset osoittivat, että lähes kaikilla kyselyyn vastanneista (148 vastausta) oli ongelmia matkapuhelinverkon kuuluvuudessa, joita ei oltu voitu poistaa päälaitetta tai liittymää vaihtamalla. Kannonkosken kunta pyysi Traficomilta selvitystä yhteysongelmien syistä ja toimenpiteistä asian parantamiseksi. 

Traficomin vastauksen mukaan jokaisella kotitaloudella ja yrityksellä on oikeus kohtuuhintaisiin ja toimiviin viestinnän peruspalveluihin, eli yleispalveluihin (puhe- ja laajakaistaliittymä 5 Mbit/s). Traficom valvoo viestintäpalvelujen saatavuutta ja pyytää ilmoittamaan, jos et saa kotiin tai yrityksen toimipaikkaan toimivaa puhelin- tai laajakaistaliittymää:
 https://www.traficom.fi/fi/viestinta/laajakaista-ja-puhelin/yhteydenottolomake-puhelin-ja-laajakaista

Kaikki kuuluvuusongelmista virastolle tulleet asiakasyhteydenotot käsitellään tapauskohtaisesti. 

Lisäselvitystä:
Osa kuuluvuusongelmista liittyy 3G-verkon poistumiseen käytöstä; yhteydet ovat heikentyneet, koska liittymän käyttöpaikassa ei ole mobiiliverkon riittävää peittoa / kapasiteettia. 3G-verkon alasajo vapauttaa taajuuksia tehokkaampien 4G-ja 5G-verkkojen käyttöön. Siirtymävaiheessa käyttäjät saattavat kohdata yhteysongelmia, mutta yhteyksien odotetaan parantuvan, kun taajuudet saadaan uudempien teknologioiden käyttöön. Traficom valvoo, että siirtymä tapahtuu suunnitelmallisesti. 

Käyttäjän vastuu:
Kuuluvuusongelmat ovat usein paikallisia ja huomioitavaa on, että ongelmat voivat johtua myös käytössä olevasta vanhasta päälaitteesta tai rakennuksen sisäkuuluvuutta heikentävistä rakenteista.  Käyttäjän kannattaa varmistaa, että käytössä on 4G- tai 5G-kykyinen päätelaite ja että laitteessa on 4G-puhelut mahdollistettuna. Lisäksi käyttäjällä itsellään on  myös velvollisuus parantaa tarvittaessa liittymän kuuluvuutta antenniratkaisuilla.